کشف فاکتورهای خونی ضد دیابت نوع 2

محققین دریافتند که میزان پروتئین های خاصی در خون بروی کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تا یک دهه و بیشتر موثر است.

یافته های این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Diabetes(3مه 2012) به چاپ رسید .

این پروتئین ها بخشی از آنچه بنام IGFaxis شناخته شده اند، می باشند . به دلیل فاکتور رشد شبه انسولینی IGF-1به این نام خوانده می شوند . از آنجائیکه پروتئین IGF-1دارای اثراتی شبیه به انسولین (هورمون تنظیم کننده ی قند خون) است به این نام خوانده می شود، اما IGF-1دارای تأثیرات بیشتری بروی رشد سلول نسبت به انسولین می باشد.

محققین علاوه بر تحقیقات ذکر شده به بررسی چندین پروتئین که IGFBPs(یا IGF binding protein) نام دارند و مستقل از تأثیرات IGF-1هستند، پرداختند.

محققین حدس می زدند که پروتئین های IGFaxisبروی خطر ابتلا به دیابت تأثیر دارند، این ایده با تحقیقات آزمایشگاهی بروی موشها و چندین تحقیق بروی انسان پشتیبانی می شد. در مطالعه ی اخیر که اولین و بزرگترین تحقیق آینده نگر است اجزاء IGF-axisو ارتباط آنها با خطر ابتلا به دیابت بررسی شد.

محققین به آنالیز غلظت های IGF-1، IGFBP-1، IGFBP-2، IGFBP-3، در خون 742 زن که سالها پیش به دیابت نوع 2 مبتلا بودند ونیز در خون زنان سالم پرداختند.

نتایج نشان می دهد که غلظت هر یک از اجزاء پروتئین IGFaxisبخصوص IGFBP-1و IGFBP-2بطور مستقل با خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد. افزایش غلظت IGFBP-1با کاهش 3 برابری ابتلا به دیابت همراه می باشد. در حالیکه افزایش غلظت IGFBP-2بیش از 5 برابر سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت می شود.

به گفته ی دکتر Strickler  : یافته های این تحقیق نشان می دهد که پروتئین های IGF-axisموجود در خون نقش مهمی در ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.

دکتر Stricklerمی افزاید: پروتئین های IGF-axisمی توانند در کاهش خطر ابتلا به دیابت موثر باشند . برای مثال ما می دانیم که چاقی یکی از فاکتورهای ابتلا به دیابت است اما برخی از افراد چاق به دیابت مبتلا نمی شوند در حالیکه برخی از افراد لاغر به دیابت مبتلا می گردند. چنانچه یافته های ما این موضوع را تایید نماید می توان به پزشکان برای تشخیص دقیق افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت کمک کرد.

همچنین این پروتئین ها می توانند هدفهای درمانی جدیدی برای جلوگیری و درمان دیابت باشند. اما دکتر Stricklerمی گوید: هنوز بسیار زود است که بتوان این یافته ها را در بخش کلینیکی استفاده نمود.

او می گوید : پروتئین های IGF-axisدارای برخی تأثیرات مفید وبرخی تأثیرات غیر مفید هستند . بهمین علت قبل از توصیه به اندازه گیری این پروتئین ها ، نیاز به درک بیشتر ارتباط بین پروتئین های IGF-axisو دیابت داریم.

منبع: www. sciencedaily.com